بین الملل

برخورد خشن نیروهای امنیتی مغرب با تظاهرات ضد صهیونیستی

برخورد خشن نیروهای امنیتی مغرب با تظاهرات ضد صهیونیستی

به گزاش سرویس بین‌الملل یولن، تظاهرات در محکومیت عادی سازی روابط مغرب با  رژیم اسرائیل و حضور یک گروه موسیقی صهیونیستی در این کشور در روزهای گذشته توسط نیروهای امنیتی مغرب به شدت سرکوب شد.

به نوشته وبگاه «العربی» گروهی که این تظاهرات را سازماندهی کرده بود اعلام کرد که مقامات مغرب مراسم را که برای محکوم کردن برگزاری کنسرت یک گروه موسیقی اسرائیلی برگزار شده بود، شکستند.

«جبهه مغرب برای حمایت از فلسطین و علیه عادی سازی» در پستی در فیسبوک اعلام کرد که تجمع مردمی در محکومیت عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل و حضور یک گروه موسیقی اسرائیلی اواخر روز پنجشنبه گذشته در «کازابلانکا» برگزار، اما توسط نیروهای امنیتی به شدت درهم شکسته شد.

معترضان تابلوهایی را در دست داشتند که «عادی سازی روابط فرهنگی با رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کرد، اما توسط نیروهای امنیتی مورد حمله قرار گرفتند و ماموران امنیتی با لگد آنها را متفرق کردند. چندین نفر از معترضان نیز دستگیر و سپس آزاد شدند.

برخورد خشن نیروهای امنیتی مغرب با تظاهرات ضد صهیونیستی

 

مغرب روابط خود را با تل آویو اواخر سال ۲۰۲۰ بر اساس توافقنامه بحث برانگیز «توافق ابراهیم» با میانجیگری ایالات متحده عادی کرد که بر اساس آن واشنگتن حاکمیت رباط برمنطقه مورد مناقشه صحرای غربی را در ازای برقراری مجدد روابط با تل آویو به رسمیت شناخت.

فعالان حقوق بشر مغربی و برخی از شخصیت‌های سیاسی این تصمیم را به شدت محکوم کردند و این اقدام را غیراخلاقی و خیانت به آرمان فلسطین خواندند.

«احمد اوحمان» رئیس دید‌بان مغرب علیه عادی‌سازی، گفت که توجیه عادی‌سازی با موضوع صحرای غربی «غیرقابل قبول» است. اتحادیه‌های مغرب همچنین نسبت به ترویج ارزش‌های «تساهل» و «تنوع فرهنگی» برای پنهان کردن واقعیت استعماری رژیم اسرائیل و انکار حقوق فلسطینیان هشدار داده‌اند.

«ناصر بوریطه» وزیر امور خارجه مغرب اخیرا طی حضور و مشارکتش در نشست نقب در سرزمین‌های اشغالی، مدعی وجود روابط روابط خونی بین مردم کشورش و صهیونیست‌ها شد و در اظهارنظری جنجالی گفت: «اسرائیلی‌ها اصل و تبار مغربی دارند».

 وزیر امور خارجه مغرب مدعی شد: «این ادعای اسرائیلی‌ها که در هر خانواده‌ حداقل یک نفرشان خون مغربی دارد، صحیح است. اگر شما بگویید که شاید در هر خانواده اسرائیلی خون یک نفر مغربی باشد، من می‌گویم این امر عین واقعیت است.»

بوریطه در نشست دو روزه نقب ضمن تاکید بر حمایت مغرب از راهکار «دو دولت» گفت: «اسرائیل و فلسطین کنار هم زندگی خواهند کرد و قدس شرقی، پایتخت فلسطینیان خواهد بود».

در حالی که وزرای خارجه عربی مشارکت‌کننده در نشست نقب، هدف از حضورشان را حمایت از حقوق ملت فلسطین ذکر می‌کنند، بوریطه در اظهاراتش تصریح کرد: «راهکار دو دولت، از امنیت و منافع تل‌آویو حفاظت خواهد کرد».

اظهارات جنجالی وزیر خارجه مغرب در حالی مطرح شد که به دنبال برگزاری نشست نقب، کارگروه ملی «حمایت از فلسطین» در مغرب، مواضع وزرای خارجه کشورهای امارات، مصر، بحرین و مغرب را یک رسوایی خواند و خواستار استعفای بوریطه شد.

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا