سلامت

توان قابل توجه واکسن برکت پلاس در خنثی‌سازی زیرواریانت BA.۵ اُمیکرون

توان قابل توجه واکسن برکت پلاس در خنثی‌سازی زیرواریانت BA.۵ اُمیکرون

به گزارش یولن، دکتر محمدرضا صالحی روز دوشنبه در این باره اظهارداشت: مطالعه روی ۴۰ نفر از افراد حاضر در فاز بالینی نشان داد میزان پادتن در خون افرادی که این واکسن را به عنوان نوبت یادآور دریافت کرده‌اند، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

وی افزود: این آزمایش روی افرادی انجام شد که در نوبت‌های اول و دوم واکسیناسیون، واکسن‌هایی برپایه ویروس غیرفعال یعنی کوو ایران برکت یا سینوفارم دریافت کرده بودند.

دکتر صالحی تصریح کرد: در مطالعه تکمیلی که روی سرم ۴۰ نفر از این افراد انجام شده است، بحث خیلی مشخصی که اتفاق افتاده این بوده که خنثی‌سازی خیلی خوبی سرم این افراد بر واریانت کنونی غالب در جامعه ما داشته است. 

وی اضافه کرد: بر همین اساس وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، این واکسن را به عنوان واکسن یادآور در افرادی که قبلا واکسن سینوفارم یا کوو ایران برکت گرفتند، تایید کرده است و مردم می توانند از آن استفاده کنند. 

۵.BA زیر شاخه جدیدی از واریانت اُمیکرون است که در ایران هم شناسایی شده است؛ یکی از خصوصیات آن این است که هم نسبت به ۱.BA  و ۲.BA  ایمن گریزتر است و هم میزان انتقال آن بالاتر است.

اگر فردی مبتلا به زیرسویه  BA.۱ شده، ممکن است ۴ هفته بعد به همان زیرسویه یا زیرسویه‌های دیگر امیکرون از جمله BA.۲ یا BA.۴ یا  BA.۵ مبتلا شود.

در واریانت‌های قبلی، سیستم ایمنی فرد باعث جلوگیری از عفونت مجدد می‌شد ولی در مورد زیرسویه‌های اُمیکرون تا حدود زیادی وجود ندارد و عفونت تا ۴ هفته بعد از ابتلا، محتمل است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا