اندیشیدن در امر الهی کلید طاعت و عبودیت محض الهی است
حجت الاسلام محمد سهرابی ظهر امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در بندرعباس به مناسبت ولادت امام حسن عسکری علیه السلام اظهارداشت: ایام ولادت سراسر نور یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را به همه ارادتمندان ومحبان خصوصا شما طلاب عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنم ان شاالله که خداوند متعال عیدی همه مارا به حق این ایام منتسب به امام عسکری(ع)، تعجیل در فرج فرزندش حضرت ولیعصر (عج) عنایت فرماید.
وی افزود: یادم هست در اوائل طلبگی از اساتیدم در مورد این که چگونه شیعه و رهرو اهلبیت علیهم السلام باشم سؤالی را پرسیدم و در جوابم گفتند اینکه زندگی نورانی آنها را مطالعه کنی چرا که بهترین الگوی همه ما درمسیر رشد و کمال این بزرگواران هستند.
استاد حوزه علمیه هرمزگان ادامه داد: به سفارش یکی از اساتید کتاب گرانسنگ منتهی الآمال مرحوم شیخ عباس قمی را خریداری و با خود عهد کردم که ایام ولادت و شهادت هر امامی زندگی نامه آن امام همام را مطالعه کنم چراکه بهترین الگو در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، اخلاقی، و…. این بزرگواران هستند.
سهرابی عنوان کرد: متاسفانه ما طلاب کمتر به مطالعه در سیره نورانی اهلبیت علیهم السلام میپردازیم؛ لذا اگر میخواهیم در مسیر رشد وتعالی بشری قرار گیریم قطعا باید بهترین الگو در تمام ابعاد زندگی سیره و رفتار و منش این بزرگواران را به کار بگیریم.
معاون آموزش مدرسه علمیه ولی عصر(عج) تاکید کرد: امام عسکری (ع) در اوج خفقانی که در آن عصر توسط حکمای بنی العباس نسبت فرزندان پیامبر (ص) بوجود آمده بود بهترین نقش را در هدایت افراد جامعه اسلامی ایفا کردند و با تربیت شاگردانی که آنها را وکیل خود در شهرهای بزرگ ممالک اسلامی مثل بغداد، کوفه، بصره، مدائن، قم، مدینه، خراسان قرار داده بودند هم مردم را از معارف قرآن و اهلبیت (ع) بهرمند میساخت و هم با ایجاد شبکه وکالت توسط شاگردانش، مردم را برای غیبت حضرت حجت بن الحسن(عج) آماده میکرد.
حجت الاسلام سهرابی اظهارداشت: در واقع زمینه سازی پذیرش غیبت آخرین حجت الهی توسط حضرت علی بن موسی الرضا آغاز و تا زمان امام عسکری علیه السلام ادامه پیداکرد بگونه ای که مردم فقط ازطریق وکلای حضرت با ایشان ارتباط برقرار میکردند و حتی حضرت در پس پرده ملاقاتهای خود را انجام میدادند.
وی افزود: نمونههای دیگر از فعالیتهای حضرت در عصر امامتشان، از بین بردن انحرافات اعتقادی در بین عالمان آن زمان بوجود آمده بود؛ امام عسکری (ع) از طریق برگزاری مجالس پرسش و پاسخ به شبهات، تبیین جایگاه اهلبیت در جامعه، رهبری مبارزات سری، اهتمام به دو اصل تبری و تولی توانست جامعه را رهبری کند.
استاد حوزه علمیه هرمزگان با اشاره به روایتی زیبا از امام عسکری علیه السلام، عنوان کرد: لَیْسَتِ الْعِبادَهُ کَثْرَهُ الصّیامِ وَالصَّلاهِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَهُ کَثْرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ. در روایتی که خواندم اگر “امر” در روایت امام عسکری(ع)، بهمعنی دستور باشد، معنی روایت چنین میشود که اصل عبادت، اندیشیدن در دستورات الهی است. یعنی اهمیت خم و راست شدن فینفسه مهم نیست؛ مهم، مقام رفیع صادر کننده دستور است. یعنی مهم نیست چهکار میکنیم؛ مهم این است که برای چهکسی انجام میدهیم و این همان نکتهای است که عبادت را از کارهای مادی جدا میسازد.
سهرابی بیان کرد: طبق حدیثی گهربار از امام عسکری علیه السلام اندیشیدن در امر الهی کلید طاعت و عبودیت محض الهی است و ما باید به آن نیز توجه کنیم چرا این اندیشه می تواند محرکما برای بهتر عمل کردن نیز باشد و کیفیت اعمال را بالا ببرد.
انتهای پیام/ 88055