کرمان

برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار کرمان همزمان با سوم خرداد

برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار کرمان همزمان با سوم خرداد

به گزارش یولن از کرمان، محمدرضا علیزاده ظهر امروز در نشست خبری به‌مناسبت برگزاری نهمین دوره تعزیه ملی روستای ده‌زیار اظهار داشت: هنر تعزیه به‌عنوان کامل‌ترین شکل هنر نمایشی ایران است که پیوند عمیقی با  شیعه و ایرانی بودن  دارد و این دو ویژگی  موجب شده هنر ارزشمند و آیینی تعزیه در کشور جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمان با بیان اینکه تعزیه به ویژگی‌های شخصیتی امام حسین علیه‌السلام و سایر ائمه می‌پردازد، افزود: یکی ویژگی‌های مهم تعزیه این است که خیلی ساختار رسمی و دولتی در طی سال‌ها نداشته است و آن‌چه تعزیه را طی قرون مختلف حفظ کرده، اعتقادات باطنی و  درونی مردم است.

وی عنوان کرد:  تعزیه در زمان‌هایی از تاریخ دچار  بی‌مهری‌های توسط حاکمان وقت شده است، اما افرادی بودند که هنر آیین تعزیه را با همه سختی و مشقت‌ها حفظ کردند.

علیزاده ابراز داشت: امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بستر برگزاری مناسبت‌ها، رویدادها و فعالیت‌های  مذهبی به‌طور خاص فراهم است.

وی با اشاره به اینکه برخی از شهرهای استان کرمان قطب تعزیه استان محسوب می‌شوند، بیان کرد: ر وستایی ده‌زیار و منطقه چترود کرمان یکی از قطب‌های تعزیه استان هستند.

وی افزود: امروزه از دیدگاه ما به‌عنوان افرادی که در حوزه فرهنگ و فعالیت‌های دینی و مذهبی دست‌اندرکار هستیم هویت روستایی ده‌زیار مترادف با فعالیت‌های قرآنی و تعزیه است.

علیزاده عنوان کرد: ما از برگزاری این نوع رویدادها استقبال می‌کنیم و در راستای برگزاری این رویداد مهم و کیفیت بخشیدن به سطح آن، دولت باید در کنار دست‌اندرکاران  کمک کند و ما هیچ وقت اعتقاد به دولتی شدن کار‌های هیئتی، مردمی، اعتقادی و امام حسینی (ع) نداریم.

در ادامه ثارالله انکوتی دبیر نهمین سوگواری ملی تعزیه روستای ده‌زیار اظهار داشت: سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار نمونه بارز  یک کار جهادی است.

وی گفت: یکی از دلایل برگزاری این سوگواره نقد به تعزیه کشور و استان بود. زیرا بارها دیده شده در مراسمات روز تاسوعا و عاشورا تعزیه‌هایی برگزار شده که مردم از آن استفاده کرده‌اند اما از لحاظ هنری از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و یا افرادی که سن آنها  بالا است اما شخصیت‌هایی را شبیه‌خوانی می‌کنند که با سن آنها هم‌خوانی ندارد.

دبیر نهمین سوگواره  ملی تعزیه روستای ده‌زیار اظهار داشت: تعزیه به‌عنوان تنها هنر نمایشی جهان اسلام انواع و اقسام هنرها از جمله تئاتر، موسیقی، رنگ‌شناسی، سوارکاری و …را در خود دارد.

انکوتی تاکید کرد: تعزیه ده‌زیار در سه دوره اول به‌صورت استانی برگزار شد، اما اکنون پنجمین دوره سوگواری ملی ده‌زیار در روز سوم خردادماه سال جاری با سخنرانی امیر غلامعلیان فرمانده ارتش در جنوب‌شرق کشور برگزار خواهد شد.

انکوتی خاطرنشان کرد: امسال در نهمین دوره سوگواره ملی ده‌زیار از استان‌های اصفهان، قزوین، سمنان، تهران، قم و تعدادی از گروه‌های تعزیه استان کرمان شرکت کرده‌اند و بیش از ۱۰۰ هنرمند و ذاکر تعزیه‌خوان در طول مدت سوگواره به کرمان سفر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره به‌مدت دوازده روز در ده‌زیار برگزار خواهد شد، بیان کرد: دراین دوره یک دوره آموزشی با کمک ۲۰ نفر از اساتید تعزیه کشور برگزار خواهیم کرد، به این صورت که این افراد در قالب چهار گروه به اجرای تعزیه می‌پردازند و مابقی افراد با دیدن اجرای این اساتید به نقاط ضعف و قدرت خود پی خواهند برد.

انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ب


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا