بین الملل

تمدید مانورهای نظامی روسیه و بلاروس به دلیل افزایش تنش در «دونباس»

تمدید مانورهای نظامی روسیه و بلاروس به دلیل افزایش تنش در «دونباس»

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، وزیر دفاع بلاروس امروز (یکشنبه) اعلام کرد که روسیه و بلاروس در حال تمدید مانورهای نظامی هستند که قرار بود روز یکشنبه به پایان برسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی گفت که این تصمیم در ارتباط با افزایش فعالیت نظامی در نزدیکی مرزهای خارجی روسیه و بلاروس و به دلیل افزایش تنش در منطقه دونباس در شرق اوکراین گرفته شده است.

ناتو مدعی است روسیه تا ۳۰ هزار نیرو در بلاروس دارد و می‌تواند از آن‌ها به عنوان بخشی از نیروها برای حمله به اوکراین استفاده کند، ادعایی که مسکو رد می‌کند. یک دیپلمات روس در سازمان ملل در واکنش به انتقادات غرب از تمرینات نظامی روسیه گفت هیچ کس نباید به روسیه بگوید که کجا و چه زمانی تمرینات نظامی برگزار کند و افزود که ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس درباره حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین قابل اعتماد نیست و در این خصوص به اشتباهات آن‌ها پیش از جنگ عراق استناد کرد. 

روسیه روز شنبه به عنوان بخشی از تمرینات هسته‌ای راهبردی تحت نظارت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور و همتای بلاروسی او، اهداف دریایی و زمینی را با موشک‌های بالستیک و کروز هدف قرار داد. کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد رزمایش‌های سالانه شامل پرتاب موشک‌های مافوق صوت «کینژال» و «زیرکان» و تعدادی سلاح دیگر بود (جزئیات بیشتر).

کرملین با توجه به درگیری‌های روزهای اخیر در منطقه دونباس در شرق اوکراین عمیقاً نگران شعله‌ور شدن اوضاع در اوکراین است و آن را از نزدیک زیر نظر دارد. آمریکا نیز مدعی است که روسیه پس از رد درخواست‌هایش مبنی بر لغو درخواست اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، به دنبال بهانه‌ای برای جنگ است.

تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی با روسیه، در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین بعد از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا