سلامت

راه‌اندازی خطوط جدید سرم‌سازی در کشور

راه‌اندازی خطوط جدید سرم‌سازی در کشور

به گزارش روز جمعه یولن از وبدا ، بهرام عین‌اللهی در حاشیه بازدید از کارخانه داروسازی جابربن حیان و شرکت داروپخش اظهار داشت: شرکت جابربن حیان از شرکت‌های با سابقه در حوزه داروست و با توجه به تقاضای بازار در خطوط تولید این شرکت، آنتی‌بیوتیک تولید می‌شود. 

وی حجم تولید آنتی‌بیوتیک در شرکت جابر بن حیان را قابل قبول ارزیابی و تصریح کرد: این شرکت روزانه بین ۱۵ تا ۲۵ هزار بسته شربت‌ آنتی‌بیوتیک تولید می‌کند و با توجه به نیاز کشور، کارگران در سه نوبت مشغول فعالیت هستند. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه سیاست وزارت بهداشت، حمایت از تولید داخلی داروست، افزود: در صورتی که تولیدکنندگان دارو به هر دلیل نتوانند با تقاضای بازار همگام شوند از واردات به عنوان راهکار جایگزین استفاده خواهیم کرد زیرا آنچه اولویت دارد، تأمین داروی مورد نیاز مردم است.

عین اللهی با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی متعدد در زمینه دارو خاطرنشان کرد: با اجرای طرح دارویار و تبدیل ارز ترجیحی به ارز نیمایی لازم بود که از تولیدکنندگان حمایت ویژه‌ شود. در همین راستا، بانک مرکزی توسط بانک‌های عامل تسهیلات مناسبی را برای تولیدکنندگان دارو در نظر گرفته که تولیدکنندگان از هفته آینده می‌توانند از این تسهیلات برای واردات مواد اولیه استفاده کنند. 

پیش از این گمرک از تولیدکنندگان عوارض ۹ درصدی دریافت می‌کرد که مبلغ بالایی بود و  با تصویب ستاد تنظیم بازار  این عوارض به یک درصد کاهش یافت. با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده و کاهش عوارض گمرکی، شاهد افزایش  تولید داخلی دارو خواهیم بود.

عین اللهی اضافه کرد: داروهایی که در شرکت جابر بن حیان مشاهده کردیم عمدتا داروهایی است که  جامعه به آن نیاز دارد و با سرعتی که در تولید این داروها اعمال شده، ظرف دو تا سه هفته آینده در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت. 
 

راه‌اندازی خطوط جدید سرم‌سازی در کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آخرین اقدامات وزارت بهداشت برای تامین سرم گفت: با توجه به مصرف بالای سرم در کشور، باید ماهانه هفت میلیون سرم تولید کنیم اما به دلیل نیازی که در کشور وجود دارد، علاوه بر آن  ماهانه ۶۰۰ هزار سرم هم  وارد می‌کنیم.

عین اللهی ابراز امیدواری کرد نه تنها در سرم، بلکه در دیگر داروها نیز نیازی به واردات نداشته باشیم و گفت که لازمه این امر آن است که داروها را به موقع به مردم برسانیم و هر جا کمبودی باشد، ناگزیر به واردات خواهیم بود. امسال میزان تولید شربت آنتی‌ بیوتیک بسیار بیشتر از سال‌های گذشته است. 

وی از مصوبه جدید بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات به کارخانجات تولیدکننده دارو توسط بانک‌های عامل خبر داد و گفت: با اقدامات صورت گرفته برای کاهش ارزش افزوده گمرکی مواد اولیه دارویی از ۹ به ۱ درصد و مصوبات جدید شورای پول و اعتبار برای تولیدکنندگان دارو، تولید دارو و سرم افزایش می‌یابد و در کنار آن با واردات مقادیری از این اقلام ظرف یکی دو هفته آینده نیاز بازار به آنتی‌بیوتیک به طور کامل رفع می‌شود. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: وقتی کرونا شیوع داشت، مدارس تعطیل بودند و همه ماسک می‌زدند؛ ابتلا به آنفلوانزا بسیار کمتر بود اما امسال با کاهش کرونا و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها آنفلوانزا از اواسط مهر گسترش یافت و سبب شد تا مصرف آنتی‌بیوتیک به صورت ناگهانی به مقدار زیادی بالا برود.

عین اللهی با بیان اینکه با شیوع آنفلوانزای زودرس در زمینه تولید داروهای آنتی‌بیوتیک نیاز بیشتری به وجود آمد و مجبور به واردات شدیم، گفت: در شرایط کنونی اطمینان داریم که با تولیدات و زحمات صورت گرفته، همه  نیاز مردم را تامین خواهیم کرد. 

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم رضایت تولیدکنندگان دارو تأمین و شرایط مطلوبی برای تولید فراهم شود، تصریح کرد: در کشور ما بیمه‌ها موظفند هزینه داروهای تحت پوشش را پرداخت کنند. در  طرح دارویار نیز بیمه‌ها اختلاف ارز ترجیحی و نیمایی را دریافت کردند تا پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد.   
 
عین اللهی با بیان اینکه طرح دارویار  از موفق‌ترین طرح های دولت در تامین کالاهای اساسی بوده است، افزود: یکی از مشکلات مزمن ما مسأله قاچاق دارو بود  که موجب می شد خدمات دارویی کشور نه فقط ۸۰ میلیون ایرانی بلکه ۴۰۰ میلیون ساکنان غرب آسیا از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس را پوشش دهد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا