فرهنگ و هنر

راه مقابله با جنگ نرم دشمن و گمراهی خواص جهاد تبیین است

راه مقابله با جنگ نرم دشمن و گمراهی خواص جهاد تبیین است

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی یولن رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار اخیر خود با رئیس و اعضای مجلس خبرگان، با اشاره به جنگ نرم و سنگین دشمنان برای اغوا و اثرگذاری بر مردم و خواص به نکات مهمی در این زمینه اشاره کردند.

جنگ نرم و تأثیر بر عقاید، فرهنگ، سیاست، احساسات، تمایلات، رفتار و مختصات فکری

سجاد تنها کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با فارس درباره جنگ نرم برای اغوای مردم و خواص گفت: جنگ نرم به هرگونه اقدام روانی و تبلیغاتی گفته می‌شود که عمده تفاوت آن با جنگ سخت، عدم درگیری و استفاده از سلاح‌های نظامی است، زیرا در جنگ نرم برای اغوای مردم و خواص از سلاح‌های تبلیغاتی، اعتقادی عمده در فضای مجازی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر جنگ نرم استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن است که عمده آن در فضای مجازی و رسانه به منظور تأثیر‌گذاری بر عقاید، فرهنگ، سیاست، احساسات، تمایلات، رفتار و مختصات فکری طرف مقابل با قصد ضربه به امنیت ملی صورت می‌گیرد.

جهاد تبیین‌ راه مقابله با جنگ نرم و گمراهی خواص

این کارشناس مذهبی جهاد تبیین را بهترین راه مبارزه در میدان جنگ نرم دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود علاج جنگ نرم را جهاد تبیین با «روش‌های نوین نرم‌افزاری و متکی بر معارف و مفاهیم عمیق و عالیه اسلام» برشمرد. معظم‌له تأثیر بی‌بدیل حضور مردم در صحنه را علت تلاش شیاطین برای اغوای مردم و خواص دانستند و گفتند: شیاطین با ابزار رسانه دائماً در حال ترویج دروغ و تزئین حرف‌های بی‌مبنا هستند تا با کاهش ایمان و اعتماد به نفس عمومی، ملت را مأیوس و ناامید کنند.

اغوای خواص گام اول و اغوای مردم گام دوم دشمن است

وی ادامه داد: تأکید رهبرمعظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود به روی اغوای خواص با هدف نهایی اغوای مردم یکی از مهم‌ترین ثمره‌های تاریخ، عبرت گرفتن از سرگذشت پیشینیان بود که از تاریخ باید عبرت گرفت، به ویژه در شرایطی که جامعه اسلامی پر شده از گرایش‌های التقاطی، از تلاش برای تفاخر و دنیاگرایی و غرق‌شدن در لذات و آمال دنیوی و در این بین دشمنان داخلی و خارجی از هیچ تلاشی برای انحراف خواص با هدف انحراف عوام فروگذار نمی‌کنند، چرا که آنها نقش بسیار مهمی در فراز و فرود جامعه اسلامی و انحراف آن دارند.

لزوم شناخت جبهه‌بندی‌ها و صف‌آرایی‌ها و انتخاب موضع درست

وی با اشاره به اینکه پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا به خوبی گویای اهمیت شرایط فعلی و نقش خواص جامعه و عبرت از تاریخ است، گفت: آنجا که رهبری فرمودند: رویدادهای سیاسی و نظامی در این روزها، تشکیل‌دهنده‌ بخشی از همان پیچ تاریخی جهان است که گمان آن رفته بود. نخبگان و زبدگان ملت بزرگ ما در این مرحله، حامل مسئولیت‌های ویژه‌اند. شناخت جبهه‌بندی‌ها و صف‌آرایی‌ها و انتخاب موضع درست، مسئولیت کوتاه‌مدت و آمادگی برای نقش‌آفرینی در تحولات به سود جبهه‌ حق، وظیفه‌ میان‌مدت آنان است.

خواص چه کسانی هستند

این کارشناس مذهبی درباره مخاطبان رهبر معظم انقلاب گفت: بررسی تاریخ اسلام گواه برآن است که منظور معظم‌له از خواص و نخبگان در سخنرانی و پیام اخیر خود چهره های خوش سابقه و متنفذی هستند که روزگاری از زندگانی خویش را در خدمت به حق و حقیقت سپری کرده اند؛ ولی بعد از مدتی منحرف شده از ارزش های حقیقی دست شسته به دنیا گرویده اند. در نتیجه در جهادتبیین برای مقابله با جنگ نرم باید خواصی مدنظر قرار گرفته شود که نه چهره دائمی جبهه حق باشند و نه چهره های ثابت جبهه باطل، بلکه مقصود خواص منحرف هستند که از جبهه حق خارج و به جبهه باطل وارد شده اند و این موضوع باید تبیین شود تا دشمن در جنگ نرم خود با خواص بی بصیرت موفق به اغوا مردم نشود.

لزوم بروزرسانی ابزار در جنگ نرم

وی ادامه داد: وقتی معظم‌له اغوای خواص را با هدف نهایی اغوای مردم، دستور کار مهم دشمنان برشمردند و بیان کردند: مستکبران جهان، در سنگین‌ترین جنگ نرم تاریخ با ملت ایران، درصددند کسانی را که عنوان، امکان و احیانا سوادی دارند اغوا کنند تا آنها، توده‌های مردم را بفریبند و از حقیقت و واقعیت دور سازند و در پیام خود بار دیگر به اهمیت نقش نخبگان و تأثیرگذاران اشاره کردند مهر تأییدی بود بر به‌روزرسانی ابزارها در جنگ نرم که فرمودند: همچنانکه دیگر نمی‌توان در جنگ‌های سخت از ابزارهای قدیمی استفاده کرد، در جنگ نرم نیز باید ابزارهای خود را به‌روز کنیم البته بعضی شیوه‌های قدیمی مانند منبر و مداحی همچنان اثرگذار و بدون جایگزین هستند.رهبر انقلاب، وضعیت کشور در بخش سخت‌افزاریِ جنگ نرم و فضای مجازی را نسبتا خوب و البته نیازمند بهبود و همت رئیس‌جمهور و همکاران برشمردند و گفتند: اما بخش نرم‌افزاری یعنی بیان سخن نو با شیوه‌های جذاب نیازمند تقویت و نوآوری است.

تبیین مفاهیم عالی اسلامی مهم‌ترین سلاح جنگ نرم

وی با بیان اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی بهترین و مؤثرترین سلاح در جنگ نرم را تبیین مفاهیم عالی اسلامی می‌دانند، گفت: ایشان می‌فرمایند: در زمینه مسائل معرفتی، سبک زندگی اسلامی و بیان آیین‌های حکمرانی اسلامی همچون مردمی بودن، دینی و اعتقادی بودن، اَشرافی و مسرف نبودن و ظالم نبودن و مورد ظلم واقع نشدن، حرف‌های ناگفته، جذاب و شیرینی برای دنیا وجود دارد که باید به خوبی تبیین شود. معظم‌له وجه دیگری از جهاد تبیین را جدا کردن راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراهه‌ها و کج‌راهه‌ها معرفی می‌کنند: این تفکیک به معنی جداسازی بر مبنای منافع خویشاوندی و حزبی نیست بلکه باید بر اساس اعتقاد به اسلام و قرآن و حرکت عظیم نظام اسلامی، راه صحیح از بیراهه‌ها جدا و روشن شود. همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنان خود در دیدار با خبرگان رهبری جهاد تبیین را موجب سوءاستفاده دنیاطلبان حتی از ابزار دین دانستند و تأکید کردند: «اگر جهاد تبیین به درستی صورت نگیرد، دنیامداران، دین را نیز وسیله هوسرانی و شهوترانی خود قرار می‌دهند همچنانکه حتی در صدر اسلام، گروه‌هایی مانند بنی‌امیه و این نشان از جایگاه ویژه خواص و نخبگان در شرایط فعلی است».

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا