اردبیل

روایت محصولی دانش‌بنیان که مرهمی بر زخم‌های مردم شد

به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل، درمان عارضه‌های پوستی از جمله زخم‌ها به کمک فناوری‌های پیشرفته گام‌های روبه‌جلویی را برداشته است و در همین راستا یک شرکت فناور مستقر در جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل موفق به ابداع نوعی محصول پماد گیاهی ترمیم‌کننده زخم و سوختگی شده است.

مسیر پُرپیچ و تلاطم بهبود زخم و سوختگی یکی از نیازهایی است که به کمک محصولات دانش‌بنیان شفا درمان پاک داروی سبز هموار شده و شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید محصولات این حوزه به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند.

بر همین اساس یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با کار پژوهشی روی پروژه‌های زخم و فناور، توانسته است محصولاتی را در این زمینه تولید کند.

سعید ناصری، دارای دکتری تخصصی فارماکولوژی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، مدیرعامل شرکت شفا درمان پاک داروی سبز در زمینه تولید این محصول به خبرنگار یولن در اردبیل اظهار کرد: طرح فناورانه پماد گیاهی زخم و سوختگی در مرکز رشد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اردبیل اولین طرح بود که در همان ابتدای کار مطالعات بالینی آن انجام شد و با همکاری و حمایت مرکز رشد جهاد دانشگاهی واحد اردبیل مطالعات تکمیلی شروع و در سال ۹۵ این محصول ثبت اختراع گردید و بعد از آن کارهای بنیادین آن را شروع کردیم که نتیجه آن چاپ مقاله در کشور انگلستان شد.

 

پمادی که باعث افزایش روند ترمیم و کاهش عفونت‌های زخم می‌شود

وی افزود: این پماد ترمیم‌کننده زخم دارای مواد موثره گیاهی مثل لاوسون و امگا۳ بوده که وجود این مواد در پماد باعث افزایش روند ترمیم و کاهش عفونت‌های زخم می‌گردد که در بحث درمان زخم‌ها و سوختگی یکی از موارد کلیدی و مهم است.

مدیرعامل شرکت شفا درمان پاک داروی سبز ادامه داد: در سال ۹۶ به‌عنوان واحد برتر مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل و در سال ۹۸ نیز در هفته پژوهش و فناوری به‌عنوان فناور برتر استان اردبیل انتخاب شدیم.

ناصری گفت: با توجه به این‌که رشته ما بیشتر با دارو سروکار دارد و همچنین کار با متخصصان، در کنگره‌ها و نمایشگاه‌های جانبی این کنگره‌ها، خلا بزرگی را در این حوزه مشاهده کردیم که اکثر این داروها وارداتی هستند و هزینه بسیار بالایی دارند به همین خاطر به این فکر افتادیم که ترکیب و یا محصولی داشته باشیم که نسبت به موارد موجود در بازار تاثیرپذیری بیشتر داشته باشد و بتواند نیاز را برطرف نماید که با توجه به مستنداتی که داریم ترکیب ما خیلی سریع‌تر می‌تواند موثر باشد.

 

محصولی که می‌تواند مرگ‌ومیر بر اثر سوختگی را کاهش دهد

وی بیان کرد: بسیاری از مرگ‌ومیرهایی که در دنیا رخ می‌دهد درصد بالای آن را در بخش سوختگی مشاهده می‌شود که این ترکیب می‌تواند بار درمانی و خلاهای موجود در این حوزه را برطرف نماید و هم‌اکنون این پماد در مراحل کارآزمایی بالینی بوده که در بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم(ع) اصفهان در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت شفا درمان پاک داروی سبز تصریح کرد: این اولین اختراع ما بود و پس از آن روی ترکیبات دارویی دیگر کار کرده و ثبت اختراعشان را انجام دادیم که اولین اختراع موجب افزایش انرژی و انگیزه برای پیشرفت شد طوری که توانستیم در سایر طرح‌های مشابه نیز موفق عمل کنیم.

ناصری افزود: ما با تیمی از متخصصین مختلف اعم از اساتید و دانشجوهای توانمند و نخبه در تمام زمینه‌ها در استان و سایر دانشگاه‌ها به‌صورت کاملا تیمی کار می‌کنیم و مرکز رشد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در حوزه گیاهان دارویی به واسطه واحد‌های فناور پرتلاش و متخصص، کارهای بسیار ارزشمندی را انجام داده ولی با این وجود منابع محدود است و انتظار می‌رود سایر مراکز علمی و دستگاه‌های متولی کمک کنند.

وی به دستاوردهای این شرکت اشاره کرد و گفت: ما به دانش فنی نانو پانسمان رسیدیم و انتظار می‌رود مراکز علمی از این محصول حمایت کنند و علاوه بر این، مکملی را تولید کردیم که برای افزایش سیستم ایمنی بدن مفید است که فقط نمونه آمریکایی داشته و ما می‌توانیم با هزینه کمتر از این نمونه، آن را در ایران تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت شفا درمان پاک داروی سبز اظهار کرد: نانو پانسمان‌ها و زخم‌پوش‌ها برای اولین بار در کشور، قابلیت ترمیمی و جذب در محل را دارد و این محصول فقط در انحصار چند کشور محدود وجود دارد و نانو پانسمان از عصاره‌های گیاهی بر پایه نانوفناوری ساخته شده است که علاوه بر ترمیم ناحیه زخم، می‌تواند خاصیت ضدعفونی‌کنندگی داشته و طول دوره درمان را کاهش دهد.

مسؤولان از قشر جوان برای پیشرفت کشور حمایت کنند

ناصری عنوان کرد: با توجه به شرایطی که کشور با آن مواجه است و شرایطی که بازار کار دارد، توصیه من به دانشجوها این است که نمره‌محور نبوده و فقط به فکر مدرک گرفتن نباشند و سعی کنند در حوزه‌های مختلف در رشته خود صاحب مهارتی شوند که بتوانند از آن مهارت استفاده کنند که این جوان‌ها خودشان می‌توانند به‌عنوان یک فناور شناخته شوند و این تنها با داشتن روحیه خودباوری امکان‌پذیر است.

وی افزود: پیشنهاد من به مسؤولان این است که از قشر جوان حمایت نمایند و این‌طور نباشد که جوانانی که برای پیشرفت و آبادانی کشور تلاش می‌کنند و صاحب فناوری هستند، نا امید شوند.

مدیرعامل شرکت شفا درمان پاک داروی سبز بیان کرد: انتظارات فناوران این است که حمایت‌های آن‌ها صرفا به تقدیر و تشکر در مراسم مختلف منتهی نشود و این حمایت‌ها عملا تداوم یابد.

انتهای پیام/۳۴۶۳/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا