خراسان جنوبی

عید مبعث و جشنی به وسعت انقلاب اسلام در جهان

عید مبعث و جشنی به وسعت انقلاب اسلام در جهان

خبرگزاری یولن – سرویس فرهنگی خراسان جنوبی؛ ندای جبرائیل در گوش آخرین سفیر خدا بر روی زمین که طنین انداز شد گویی زلزله‌ای در جهان هستی به وقوع پیوست زلزله‌ای که با آن تابوت‌های خرافه گرایی، جهل پیشگی و… در زمین برای همیشه دفن شد.

ندای جبرئیل که در غار حرا پیچید، مهربانی‌هایی که در رقص شمشیرها و نیزه‌ها به کینه و نفرت مبدل شده بود همه شد عاطفه، دوستی، محبت، خیرخواهی، جوانمردی و… ،ندای جبرائیل که در جبل النور پیچید، دخترکان معصوم به جای در آغوش گرفتن خاک سرد برای همیشه آغوش مادر شد دنیای آن ها.

جوانان بلند قامت نیز، به جای این که در جنگ‌های جهالت، جان به بارش تیرها می دادند همه شدند سرباز جبهه اسلام.

مبعث آمد تا با انتخاب آخرین سفیر خدا بر روی زمین به عنوان پیام آور او روز مرگ قساوت ها، شرارت ها، جهل و شرک، بت پرستی ها و… فرا رسد.

محمد بن عبدالله از سوی خدا منتخب شد به پیامبری تا همه رذالت‌ها، پلیدی‌ها، خرفه پرستی‌ها و… از زمین رخت بربندد و همه رو به سوی یک خدای واحد آورند.

جبل النور هم شد روشنایی بخش همه تاریکی در روی زمین؛ امشب و فردا همه به جشن و سرور می‌نشینند تا تبریک گوی به آخرین فرستاده خدا بر روی زمین باشند با دینی که سراسر خوبی است و جهالتی در آن نیست.

امشب و فردا همه شاکر خدایند که آخرین سفیرش را بر روی زمین با کتابی فرستاد که اگر به تدبر و تامل در آن بنشینی و به آن عمل کنی حضور خدا را در همه امور زندگی به چشم می بینی.

عید مبعث و جشنی به وسعت انقلاب اسلام در جهان

 

فرصت مغتنم عید مبعث

 مبعث، فرصتی بس مغتنم است برای سنجش عملکردمان تا بدانیم که با گذشت هزار و چهار صد و اندی سال از انتخاب برترین سفیر الهی، از خوان رحمت خدا چه بهره گرفته ایم و چقدر توانسته ایم رفتار و کردارمان را احمدی پسند کنیم. آن هم در عصری که همه دشمنان دین اسلام کمر همت را بر نابودی این دین و پیروانش بسته اند.

لازم است که چه شیعه و چه سنی که همه خود را پیرو آخرین پیامبر و کتاب او می دانیم همه همدل و همنوا باشیم در این جشن انتخاب آخرین سفیر خدا بر روی زمین تا مثل همیشه تیر دشمن به سنگ بخورد برای تفرقه افکنی و جدایی طلبی بین آن هایی که پیرو آخرین پیامبر خدا بر روی زمین هستند.

حجت‌الاسلام  محسن مشرفی، کارشناس فرهنگی خراسان جنوبی هم در مورد اهمیت عید مبعث  در گفت و گو با خبرنگار یولن از بیرجند، اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) در راستای توسعه عدالت اجتماعی و بر پایه قسط و عدل انسان‌ها را بیدار کرد، فضائل اخلاقی را ترویج داد و ارزش‌ها را به جایگاه اصلی خودش برگرداند و یکتاپرستی را جایگزین خرافه‌پرستی کرد.

بعثت دوای درد جاهلیت

وی گفت: پیامبر اسلام (ص) زمینه وحدت و انسجام جامعه را فراهم کرد و در شرایطی حکومت اسلامی را بنا نهاد که در عصر جاهلیت دوای درد مردم بود، امروز هم به طریقی در دوران جاهلیت مدرن قرار داریم و کسانی بر بشریت حکومت می‌کنند که بویی از انسانیت نبرده‌اند و به هر راهی حقوق مردم مستضعف را چپاول می‌کنند.

حجت‌الاسلام مشرفی افزود: در حال حاضر بیش از هر زمانی به تعالیم وحی نیاز داریم اما در شان قرآن کریم کم‌کاری کردیم در حالی که می‌دانیم شفا و دوای درد جامعه و بشریت، قرآن کریم این نسخه جاودان الهی است.

سیر تاریخی بعثت پیامبر خاتم (ص)

یکی از سنت‌هایی که در بین پیروان دین حنیف ابراهیم در ماه رجب بدان می پرداختند، سنت تحنث بود. پیروان دین حنیف ابراهیم، در ماه رجب که جزو ماه‌های عبادی و حرام به حساب می آمد، به سنت تحنث و اعتکاف روی می آوردند، در این دوره یک ماهه، گناه نمی کردند، به عبادت و انجام کارهای خوب می پرداختند و گاهی از مردم دوری می جستند و خدای احد و واحد را عبادت می کردند.

این سنت، بعد از اسلام هم، نسل به نسل،  ادامه پیدا کرد. (آثار آن، در اعتکاف ایام‌البیض ماه رجب، در دنیای اسلام قابل مشاهده است).

عبدالمطلب جد پیامبر (ص)، زمانی که بزرگی مکه را به عهده گرفت، برای اعتکاف خود در ماه رجب، مکانی را در بالای‌جبل النور پیدا کرد، محلی خلوت بدور از هیاهوی روزگار و رفت‌وآمد مردم، در خصوص ویژگی جبل النور نوشته اند: هنگامی که ابراهیم خلیل الرحمن به امر الهی تصمیم به بازسازی کعبه گرفت و با کمک‌ فرزندش برای ساخت کعبه و بالا بردن دیواره های آن، سنگ‌های مورد نیاز را از محل جبل النور تهیه کرد. 

محلی را که عبدالمطلب در بالای جبل النور انتخاب کرده بود، بعدها مورد استفاده پیامبر(ص) قرار گرفت. در ماه رجب در این غار به عبادت می پرداخت.

اندازه و ویژگی این غار که به‌ «حرا» معروف است، روزنه ای است به طرف کعبه، به صورتی که هر کسی داخل غار می نشیند، یا می ایستد، کعبه را در مقابل خود می بیند.

این مکان که از رفت و آمد رهروان بدور بود، محل ساکتی بود، بدون رفت و آمد و تنها. دراین غار ایستاده یک نفر و نشسته دو نفر به زحمت جا داده می‌شود.

خوشبختانه‌ تنها مکانی که از زمان رسول خدا(ص) باقی مانده و هنوز دچار ساخت و سازهای بی رویه نشده است، غار حرا است.

حضرت محمد(ص) قبل از بعثت همه ساله در ماه‌ رجب، این غار را برای عبادت خود انتخاب کرده بود. زمان اعتکاف حضرت، ماه رجب بود و شبی که از جانب خدا مبعوث شد، در غار حرا عبادت می کرد.

با قبول اعتکاف حنفا در ماه رجب و پیروی از این سنت، توسط حضرت محمد (ص)، می توان گفت، به دلیل اینکه  قبل از اسلام حنفا در ماه دیگری برنامه‌ای با عنوان اعتکاف نداشته اند، بعثت پیامبر(ص) در ماه رجب اتفاق افتاده است.

حضرت در شب ۲۷ رجب،  مثل هر شب و روز دیگر،  به عبادت و تفکر مشغول بود و هیچ کس او را همراهی نمی‌کرد. او هیچگاه  منتظر اتفاقی نبود و هیچگاه نمی‌دانست که در چنین‌ شبی از جانب خداوند، مبعوث خواهد شد. 

حضرت، همانند اوقات دیگر، در حال عبادت و تفکر بود که، یکباره با شخص ناشناس و غریب و ناشناخته‌ای مواجه شد، فرشته ای که حضرت نمی شناخت! با دیدن او به خود لرزید، ماجرایی که هرگز تاکنون ندیده بود و پیش بینی هم نمی کرد. فرشته وحی یکباره او را مورد خطاب قرارداد!  

«اقرا» بخوان!!

 چه بخوانم! من که خواندن نمی دانم!، آری از ویژگی او همین بود که خواندن نمی دانست و امین بود. اگر خواندن می دانست و نزد استادی درس خوانده بود، در آن سرزمین جاهلی، کسی به او اقبالی نشان نمی‌داد.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا