فارس

فارس من| اداره اوقاف موظف به حفظ امانتداری در اجرای نیت واقفان است

به گزارش یولن از سروستان، به دنبال ثبت سوژه‌ “ عواید موقوفات شهرستان سروستان چگونه هزینه می‌شود.” موضوع را از نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان سروستان پیگیری کردیم.

در توضیحات این مطالبه مردمی آمده است: از آنجا که با شفاف‌سازی درآمد و نحوه هزینه‌ کرد عواید موقوفات و اجرای نیات واقفان خیراندیش، اعتماد مردم بیش از پیش به این سنت حسنه جلب می‌شود از اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سروستان می خواهیم که در این زمینه اعلام کنند که تا به حال عواید این موقوفات و همه درآمد های زیر نظر این اداره در کجا مصرف ‌شده و می‌شود؟

در همین راستا رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سروستان گفت: ما موظف به حفظ موقوفات، ارتقای بهره‌وری موقوفات و اجرای امینانه نیت واقفان هستیم که این سه مورد وظیفه مهم اوقاف و امور خیریه است و باید عین موقوفه حفظ، بهره‌وری موقوفه را در راستای درآمدزایی ارتقا و همان چیزی که واقف نیت کرده را اجرا کنیم.

مسعود رضایی برای رفع این شبهات توضیح داد: اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه ادارات اوقاف در قبال موقوفات امانت داری است، زمانی می توانیم امانت دار خوبی باشیم که نیات واقفین را به طور مناسب و دقیق اجرا نماییم. ادارات اوقاف نسبت به حراست از موقوفات و اجرای امینانه نیات واقفین دغدغه جدی دارند و همواره در این خصوص اقدامات اساسی انجام داده‌اند.

وی در ادامه افزود: واقف برابر قوانین و مقررات مربوطه در زمان تنظیم وقف نامه ملزم می باشد نیت موقوفه خود را صراحتاً مشخص و معین نماید و بیان نماید که نیت موقوفه اش در چه زمانی و چه مکانی اجرا گردد و این اجبار قانون گذار می باشد و تعیین نیت ، محل اجرای نیت، زمان اجرای نیت صرفاً در اختیار و ید شخص واقف می باشد و هیچ شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی حق دخالت و تغییر نیات واقفین در هیچ زمانی ندارند و اجرای نیات واقفین در طول زمان استمرار دارد و قابل تغییر نیست.

ریس اداره اوقاف بابیان اینکه ما در هنگام خرج درآمد های موقوفات با نیت واقف مواجه هستیم توضیح داد: در مرحله اول با دو قید زمان و مکان در نیت و مرحله آخر تعیین متولی توسط فرد رو به رو هستیم که باید با دقت به جزئیات آن توجه کرد.

 رضایی گفت: مثلا طبق نیت واقف درآمد حاصله از ملک یا وسیله وقف شده باید در همان مکان و در همان زمان و به دست همان فردی که نام برده شده است هزینه شود در غیر این صورت تخلف صورت گرفته است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه برای روشن تر شدن موضوع توضیح داد: اکثر موقوفات شهرستان سروستان انتفاعی( فاقد درآمد) شامل مساجد،حسینیه، زینبیه، و غیره می باشد که هیچ گونه درآمدی ندارند.در این شهرستان دو موقوفه مربوط به شادروان ابراهیم قوام و مرحمت پناه حاج محمدصادق شوشتریان می باشد که در زمان تنظیم وقت نامه این واقفین بزرگوار نیت موقوفه خود را صراحتا مشخص و محل اجرا نیت را شهرستان شیراز انتخاب نموده اند.

رضایی تاکید کرد: درآمد موقوفه حاج محمد صادق شوشتری صرف بیمارستان شوشتری واقع در شهرستان شیراز و درآمد موقوفه ابراهیم قوام طبق خواسته خودش صرف فاتحه و قرآن خوانی برای اموات و انجام امور فرهنگی در مجموعه آرامگاه حافظ و سعدی می شود.

وی ادامه داد: طبق نیت فرد اگر گفته باشد درآمد موقوفه صرف مسجد، مراکز علمی یا خدماتی یا هر موضوع در فلان شهرستان یا دور ترین نقطه نسبت به محل زندگیش شود اداره اوقاف مکلف به وصول درآمد است و باید این پول را بفرستد به همون جایی که فرد اعلام کرده و اداره کل ناظر بر اجرای صحیح نیت است و به همین دلیل اداره اوقاف ضامن است و باید پاسخگو باشد و نمی تواند از وظایف امینانه خودش تعدی کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گفت: در برخی از موقوفات بحث زمان و مکان مطرح نیست و صرفا فردی که وقفی انجام داده از متولی خواسته است که درآمد حاصل از وقف را  مثلا خرج امور مذهبی یا فرهنگی کند و اداره اوقاف به عنوان متولی می تواند این درآمد را در هر شهر یا در هر زمانی خرج آن موارد کند.

رضایی با بیان  اینکه در این موارد اداره اوقاف مانور بیشتری دارد گفت: ما معمولا این هزینه ها را خرج هیات مذهبی و یا مراسم دعا و قران خوانی و در طول این مدت کرونایی در قالب بسته های معیشتی و کمک به نیازمندان مصرف کردیم. 

وی با اشاره به اینکه اداره اوقاف شهرستان علی‌رغم اینکه وظیفه ذاتی اش انجام امور فرهنگی نیست افزود: ما از محل درآمد های دیگر موقوفات توانستیم از استان در حدود ۱۴ میلیون در ماه محرم در یافت کنیم که به دست هیات مذهبی رسید و حدود۱۰ میلیون تومان بصورت بسته های معیشتی وکمک به افراد بی بضاعت شهرستان و اجرای مسابقات قرآنی و برنامه‌های فرهنگی مصرف شد. 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه  با بیان اینکه درآمد های امام زادگان صرف هزینه جاری و عمرانی خود امامزاده می شود ادامه داد: به طور نمونه امامزاده اسحاق که هزینه زیادی صرف عمران و بازسازی اش شده است و یا امامزاده ابراهیم واقع در روستای نظرآباد که با  همکاری اداره اوقاف استان و با کمک‌های مردمی و خیرین حدود ۳۰ میلیون تومان جمع آوری و صرف پروژه آبرسانی و خرید لوله و اتصالات امامزاده شد.

رضایی گفت: در هفت ماه اخیر از کمک های بعضی از موقوفات که نیت غیر از مکان داشتند مساعدت به اجرای برنامه‌های قرآنی شهرستان به مبلغ ۱۵ میلیون تومان و تهیه بسته های معیشتی در قالب مهر تحصیلی و احسان ماندگار به مبلغ ۳۵ میلیون تومان همچنین کمک به بیماران به مبلغ ۵ میلیون تومان از دیگر اقدامات این اداره بوده است.

وی یادآور شد: اداره اوقاف در امور داخلی مساجد حسینیه ها طبق قانون دخالتی ندارد و ارتباط آنها با اداره اوقاف صرفاً در مورد صدور حکم و احکام هیئت امناء مساجد است و موضوعاتی مثل انتخاب امام جماعت، برگزاری مراسمات و هزینه های داخلی مساجد ارتباطی به اداره اوقاف ندارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه در پایان افزود: عمل به نیت واقفان و مصرف کردن درآمد های حاصل از وقف حاوی مسئله و نکات ظریف شرعی و قانونی هست که باید به آن ها عمل کرد و اجرای امینانه نیات واقفین از تاکیدات مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام/ف


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا