فارس

فروشگاه های زنجیره ای، قاتل کسب و کار های کوچک

به گزارش یولن از جهرم، افتتاح بیش از اندازه فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ در شهرستان، معضلی است که علاوه برخم کردن کمر کسبه خرد، به کسب و کار های دیگر نیز آسیب وارد کرده است؛ چرا که در این فروشگاه ها علاوه بر فروش مواد خوراکی، پوشاک، لوازم آرایشی بهداشتی و… نیز به فروش میرسد.

علاوه بر این موارد، این موضوع باعث عدم ثبات قیمت تمامی مواد خوراکی در تمامی این فروشگاه ها شده، به دلیل اینکه هیچکدام از این فروشگاه ها به یک قیمت مشخص اجناس را عرضه نمی کنند!تاکنون بیش از ۲۰ فروشگاه زنجیره ای و بزرگ در شهرستان افتتاح شده است که با وجود این تعداد، باز هم بعضی از نمایندگان فروشگاه های زنجیره ای اقدام به افتتاح ۴ شعبه دیگر در شهرستان کردند.

بهنام اتحاد، رئیس اداره صمت (صنعت، معدن، تجارت) جهرم در رابطه با افتتاح این فروشگاه های جدید، گفت: برای اخذ مجوز، ملک فروشگاه بایستی مساحت زیر بنا رعایت شود و همچنین رعایت موارد بهداشتی را اولویت کار خود قرار دهد؛ که متاسفانه این شعب هیچکدام از این امتیازات برخوردار نبودند.

اتحاد گفت:  طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، هیچگونه محدودیتی برای افتتاح این فروشگاه ها وجود ندارد و جلوگیری از فعالیت آنها ، اخلال در رقابت به حساب می آید؛ اما با این حال باز هم مخالف افتتاح بیش از اندازه این فروشگاه ها هستیم.

رئیس اداره صمت ادامه داد:  تاکنون دو اخطار ۱۰ روزه به این شعب داده شده است که متاسفانه اعتنایی نکرده اند،این فروشگاه ها، موفق به اخذ پاسخ استعلام نشده اند؛ لذا از طرف اتحادیه خواربار فروشان شهرستان جهرم درخواست پلمپ واحد های مذکور طبق ماده ٢٧ نظام صنفی کشور صادر گردیده است.

در راستای آسیب هایی که فروشگاه های بزرگ میتوانند به فروشگاه های کوچک برسانند؛ با آقای بیگی، مشاور آسیب های اجتماعی گفتگویی داشتیم: در شهر های نسبتاً کوچک، افتتاح بیش از اندازه این فروشگاه ها، علاوه بر آسیب رساندن به فروشگاه های محلی، به کسب و کار های دیگر نیز آسیب جدی وارد میکند.

فروشگاه های زنجیره ای و معضلات اجتماعی

صادق بیگی ادامه داد: با زیاد شدن فروشگاه های زنجیره ای، کسب و کار های کوچک ورشکسته شده و تبعات زیادی  خواهد داشت، بیکاری، کاهش قدرت خرید، اختلافات خانوادگی، درگیری و نزاع در خانواده، طلاق، همسر و فرزند آزاری، اعتیاد و خودکشی از تبعات مستقیم و غیر مستقیم این معضل خواهد بود.

طبق گزارش های میدانی دلیل خرید مردم از فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ، تنوع کالا و تخفیف ها در درصد های  مختلف است؛ اما آیا این تخفیف ها واقعی هستند؟قطعا خیر؛ به دلیل اینکه گاهی اوقات، بعضی از فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ با قرار داد بستن با شرکت های تولید کننده مواد غذایی، قیمت دلخواه خود را روی کالا بسته به منفعت خود درج میکنند؛ و اصولا مردم از این ترفند بی اطلاعند.

انتهای پیام/ف


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا