بین الملل

قبای «حقوق بشر» برای بایدن هم گشاد بود؛ تکاپو برای دیدار با بن‌سلمان

قبای «حقوق بشر» برای بایدن هم گشاد بود؛ تکاپو برای دیدار با بن‌سلمان

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه گزارش داده «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است برای اولین بار طی هفته‌های آینده با «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی و حاکم غیررسمی این کشور دیدار کند.

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشته تلاش برای برگزاری این دیدار به منزله چرخش در سیاست رئیس‌جمهوری است که چندی پیش عربستان سعودی را «دولت مطرود» توصیف کرده بود.

مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند مقام‌های دولت بایدن در حال گفت‌وگو با سعودی‌ها برای ترتیب دادن یک دیدار شخصی میان او و ولیعهد عربستان سعودی در ماه آینده میلادی حین یکی از سفرهای برون‌مرزی رئیس‌جمهور آمریکا هستند.

منابع مورد استناد سی‌ان‌ان خاطرنشان می‌کنند عربستان سعودی در حال حاضر ریاست «شورای همکاری خلیج فارس» را به عهده دارد بنابراین هر گونه تعامل میان بایدن و بن‌سلمان ممکن است با نشست این شورا در ریاض مصادف شود.

یک مقام سابق آمریکایی که از بحث‌های انجام‌شده در خصوص برگزاری این دیدار مطلع است به سی‌ان‌ان گفت: «باید انتظار اتفاق افتادن چنین رویدادی را داشت. مسئله فقط این است که این اتفاق چه زمانی اتفاق می‌افتد نه اینکه اتفاق می‌افتد یا خیر.»

دیدار با بن‌سلمان از آن جهت حائز اهمیت است که جو بایدن بعد از ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی توسط عربستان سعودی، با گرفتن ژست‌های حقوق بشری انتقادهای تندی را علیه ریاض مطرح کرده بود و سعی داشت اینطور وانمود کند که آمریکا به عنوان پلیس حقوق بشر دنیا حاضر نیست برای پیشبرد تجارت و منافع اقتصادی، رفتارهای ناقض حقوق بشری دیگر کشورها و حتی متحدانش را نادیده بگیرد.

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشته صحبت درباره آشتی‌جویی بایدن با سعودی‌ها در شرایطی مطرح شده که قیمت سوخت هنوز در آمریکا رو به افزایش است. بایدن روی کمک عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام حساب باز کرده است.

«برت مک‌گورک»، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا و «آموس هاچستاین»، مشاور ارشد وزرات خارجه آمریکا در امنیت انرژی دو چهره‌ای هستند که در حال انجام تلاش‌های پشت‌پرده برای ترمیم رابط عربستان سعودی و آمریکا هستند.

طبق گفته منابع مورد استناد سی‌ان‌ان این دو مقام از ماه دسامبر تا کنون چهار بار به عربستان سفر کرده‌اند. جدیدترین سفر آنها در ماه فوریه انجام گرفت که در جریان آن به صورت مستقیم با محمد بن‌سلمان دیدار کردند.

بایدن در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از او به دلیل داشتن رابطه با دیکتاتورهایی نظیر محمد بن سلمان انتقاد کرده است.

مقام‌های آمریکایی مدعی شده‌اند بایدن به دلیل نقشی که بن‌سلمان در قتل خاشقچی داشته مایل به دیدار با او نبود. تنها سه ماه بعد از روی کار آمدن بایدن، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارشی فاش کردند که محمد بن‌سلمان مسئول قتل خاشقچی بوده است.

رسانه‌ها چندی پیش گزارش داده بودند کاخ سفید برای پاسخ دادن به نیازهای انرژی در دنیا در بحبوحه جنگ اوکراین دست به دامان عربستان سعودی، ایران و ونزوئلا شده است.

سی‌ان‌ان نوشته رایزنی آمریکا با عربستان سعودی در دو ماه گذشته ضرورت بیشتری پیدا کرده، زیرا آمریکا در تلاش است روسیه را بابت حمله به اوکراین در جهان منزوی کند. اما محمد بن‌سلمان نه تنها اقدام روسیه را محکوم نکرده بلکه درخواست بایدن برای افزایش تولید نفت را هم رد کرده است.

امارات هم یکی از کشورهایی است که آمریکا در صدد آشتی‌جویی با آن برآمده است. ماه پیش پایگاه آکسیوس گزارش داده بود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از ولیعهد وقت ابوظبی بابت واکنش دیرهنگام واشنگتن به حملات انصارالله یمن عذرخواهی کرده است.

چند هفته پیش «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه که او هم از منتقدان جدی محمد بن سلمان بابت قتل خاشچقی بود با او در ریاض دیدار کرد و بن سلمان را در آغوش کشید.

با این تفاصیل، بعد از اردوغان که بالاخره متوجه شد قبای حقوق بشر به تنش زار می‌زده ظاهراً بایدن هم تصمیم گرفته به گشاد بودن این قبا بر تن آمریکا اعتراف کرده و همان مسیر ترامپ را ادامه دهد.  

انتهای پیام/

 

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا