فارس

مردم فارس؛ به فصل داغ تغییر مدیریتی خوش آمدید

به گزارش یولن از شیراز، در استان فارس نیز به تبع تمام استان های کشور پیش بینی می شود امسال شاهد تغییرات گسترده ای در سطح مدیران کل و مدیران میانی و حتی شاید تغییر مدیران سطح پایین نیز باشیم.

شاید بتوان به مردم فارس گفت، به فصل داغ تغییر مدیریتی خوش آمدید. فصلی که با معرفی استاندار و شهرداران آغاز شده، تحول و تغییری که اگر به درستی صورت گیرد می تواند موجب پیشرفت توسعه و آبادانی استان شود.

این را نباید فراموش کنیم که تغییر و تحول، سازنده و خلاق است و معمولاً موجب رشد و تکامل و پیشرفت در نهادهای مختلف اداری می شود حال آنکه وجود مشکلات گسترده در استان فارس باعث مطالبه گری مردم شده تا روند کنونی تغییر یابد و یکی از گزینه های مهم برای بهبود شرایط کنونی وجود مدیران توانمند است.

مدیرانِ خسته و بی رمق، زخمی کهنه و استخوانی در گلوی فارس هستند که باعث شده بسیاری از مسائل مهم اقتصادی و صنعتی و اشتغال زایی بر زمین بماند.

تغییرات مدیریتی در استان فارس را باید ذات پیشرفت و شوکی امیدوارکننده و احتمالی برای بهبود وضعیت دانست تغییر در مدیریت‌ها امری بدیهی است، اما ثبات در اهداف و توسعه مهم تر است. پس باید با تغییر مدیریت، به دنبال نوآوری در راستای سرعت بخشیدن به برنامه کلان توسعه ای استان باشیم.

اگر مدیران شایسته و تربیت یافته در راس ادارات و سازمان ها قرار گیرند، کیفیت فعالیت ها به طور فزاینده ای بهبود خواهد یافت. چرا که  مدیریت شایسته، می تواند محور و اهرم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شود.

حال سوالی که پیش می آید این است که استان فارس به چه مدیرانی نیازمند است و این مدیران باید چه ویژگی هایی داشته باشند و ملاک انتخاب آنها چیست؟

 شایسته سالاری

شاید به مهمترین هشتکی که در پاسخ به این سوال می توان اشاره کرد، آرزوی دیرینه #شایسته_سالاری است این خواسته گران‌سنگ همواره با موانعی روبرو بوده گرایش‌های فرهنگی، قانون‌گریزی، سیاسی کاری و وجود اشکالات در ساختار ادارات از مهمترین موانع در این زمینه است.

امید است در دوره کنونی به معنی واقعی به شایسته سالاری تاکید شود و از انتخاب براساس روابط دوستی، قوم‌گرایی، در نظر گرفتن وضعیت ظاهری و تبعیض جنسیتی دست کشیده و با قانون مداری و روحیه پاسخگویی همچنین توجه به تخصص و از همه مهمتر تعهد، مدیران اصلح انتخاب شود.

روحیه انقلابی و جهادی

اما در شرایط کنونی استان فارس ملاک بعدی که برای انتخاب مدیران بسیار حائز اهمیت می باشد داشتن روحیه انقلابی و جهادی است. مدیران انقلابی در عین پایبندی به نظم در جستجوی مسیرهای فرا سازمانی برای تحقق خواسته های مردم هستند.

اولین گام مدیریت، برنامه محوری است یعنی تصمیمات مبتنی بر فرد نیست و سیستم تابع برنامه‌ای است که بر اساس شاخص‌های علمی و فنی استاندارد، تنظیم شده و قابل ارزیابی است و بر اساس همان برنامه کلان اقدامات اجرایی صورت میگیرد. که باعث ثبات در امور، جلوگیری از عملکرد سلیقه‌ای، جلوگیری از توسعه ناموزون ، اجرا و نظارت دقیق بر امورات و مطابقت با طرح‌های بالادستی می شود.

عدالت محور

مسأله عادلانه عمل کردن است مدیری که باید عدالت را سر لوحه کار خود قرار ده. در مردم در حوزه عدالت و  عدالت اجتماعی بیش از آنکه نظری باشد عملی است. شاید پیش پا افتاده ترین معنا و خواسته از عدالت ، کاهش یا تعدیل شکاف درآمدی و وضعیت زندگی و معیشتی است. لذا انتظار ها از مدیران در این راستا که این شکاف ها کاهش یابد

قانون مداری

قانون‌گریزی همواره منجر به کج روی یا انحراف می‌شود لذا انتظار می رود مسئولین مراجع و ارگان‌های با قانون مداری و با توجه و نظارت بر اجرای قانون باشند تا تخلفات احتمالی از قانون را مهار ساخته و جنبه عینی حاکمیت قانون را در جامعه به نمایش بگذارند. که در نتیجه باعث می شود مجموعه از فساد اداری و بوروکراسی گسترده در امان باشد. باید رواج یابد که قانون بر همه‌کس و همه مراجع، برتر است

همچنین شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین دلایلی که مردم قوانین را اجرا نمی‌کنند، زیر پا گذاشتن قوانین توسط مسئولین و مدیران است. مردم احساس می‌کنند برخی از مدیران و مسئولان قانون‌گریز هستند و عملکرد صحیحی ندارند. پس باید این اعتماد زا بازگردند و روند را اصلاح کنند.

مبارزه با فساد و سلامت مالی

فساد اداری همواره مترادف بوده با مقوله موسوم به سلامت اداری، این دو مانند دو کفه یک ترازو عمل می‌کنند که هر چقدر از یکی کاسته شود بر دیگری افزوده می‌شود فساد اداری ارتباط و پیوستگی زیادی با سلامت اداری دارد، برای اینکه به سلامت اداری برسیم لازم است با پدیده فساد اداری را به طور جدی مبارزه کرد.

راهکار رسیدن به این مساله مهم پایبندی به نظم و مقررات، شفافیت، تقویت نگرش و باورهای دینی کارکنان، قانون گرایی، پاسخگویی و نقد پذیری و … است.

 مدیر کارآمد  فقط حرف نمی زنند بلکه با عمل نشان می دهند که به آن امور باور دارد و در میدان است نکته ای که بسیار حائز اهمیت است دوران پشت میز نشینی مدیران باید تمام شود و این مهمترین  راهکار برون رفت از مشکلات است

حفظ ارتباط با مردم

مدیران و مسئولین باید ضمن حفظ جایگاه و شأن اداری خود، در میان مردم حضور داشته باشند و در دسترس مردم قرار گیرند؛ چراکه حکومت جمهوری اسلامی ایران، حکومت و مدیریتی مردم سالارانه است. روحیه خدمتگزاری و خدمت رسانی به مردم داشته باشند.

از دیگر ملاک های مهم یک مدیر کارآمد می توان به متخصص بودن، پاسخگویی و مسئولیت پذیری متعهد و وظیفه شناس، حزب اللهی بودن اشاره کرد.

با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری بر مدیران کارآمد انقلابی و جوان دارد  انتظار می رود در انتصابات آینده این ملاک ها رعایت شود و یولن  انتصابات و شاخص ها را بررسی خواهد کرد و به اطلاع شهروندان گرامی خواهد رساند.

انتهای پیام/س


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا