بین الملل

نامه نمایندگان کنگره به بایدن درباره توانمندی‌های موشکی ایران

نامه نمایندگان کنگره به بایدن درباره توانمندی‌های موشکی ایران

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، گروهی از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا کشور ضمن ابراز نگرانی از پیشرفت‌های موشکی ایران خواستار تمرکز واشنگتن بر این موضوع برای مقابله با آن شده‌اند.

این نامه به ابتکار «جو ویلسون»، رئیس کمیته امنیت ملی در کمیته «تحقیقات جمهوری‌خواهان» که بزرگترین فراکسیون این حزب در کنگره آمریکا است تنظیم شده و به امضای ۵ قانونگذار جمهوری‌خواه دیگر رسیده است.

در این نامه آمده است: «ما، امضاکنندگان این نامه، از توانمندی‌های رو به پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و همچنین از نبود راهبردی مشخص برای مقابله با این سامانه‌های دوربرد تهاجمی نگران هستیم.»

جو ویلسون علاوه بر این در مصاحبه‌ای با پایگاه «نشنال‌ ریویو» درباره دلایل نگارش این نامه گفته دولت جو بایدن راهبرد مشخصی برای رسیدگی به «تهدید موشکی ایران» ندارد و موفقیت جمهوری اسلامی ایران به معنای دستیابی این کشور به موشک‌های قاره‌پیما با برد کافی برای رسیدن به خاک آمریکا خواهد بود.

قانونگذاران آمریکایی در نامه خود از حملات موشکی و پهپادی اخیر انصارالله یمن به امارات متحده عربی نیز ابراز نگرانی کرده و نوشته‌اند این گروهِ مورد حمایت ایران، آمریکا و متحدانش را در معرض خطر قرار داده است.

نگارندگان نامه در بخشی از نامه نوشته‌اند: «ما از دولت شما می‌خواهیم تمرکزتان را علاوه بر توانمندی‌های ایران در زمینه پهپاد و حملات نقطه‌زن روی کل زرادخانه موشکی بالیستیک ایران و سامانه‌های ضربتی دوربرد این کشور مانند راکت‌ و موشک‌های کروز قرار دهید.»

اخیراً «کنث مک‌کنزی»، فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا نیز به توان موشکی ایران اذعان کرده و گفته بود ایران از لحاظ نظامی به «سطح سرآمدی» رسیده است. طبق تعاریف نظامی آمریکا کشوری که به این مرحله برسد دارای تسلیحاتی است که مهار یا شکست دادنش بسیار دشوار است.

مک‌کنزی ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفت: « «[در حمله عین‌الاسد] آنها تا حد زیادی هر جایی را خواستند مورد هدف قرار دارند. حالا االان می‌توانند به سراسر خاورمیانه حمله کنند. آنها می‌توانند حملاتشان را با دقت و در حجم [بالا] انجام دهند.»

او در ادامه گفت: «ایران اکنون توانمندی‌های راهبردی عظیمی دارد. آنها در میدان [نبرد] به سرآمدی رسیده‌اند-یعنی مرحله‌ای که می‌توانند [توان دیگران] را از کار بیندازند.»

مک‌کنزی همچنین با اشاره به حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی گفته بود که درس حمله موشکی ایران به عین‌الاسد این بود که برنامه موشکی ایران به تهدیدی فوری‌تر از برنامه هسته‌ای این کشور تبدیل شده است.

چند روز قبل‌تر از حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد، ارتش تروریستی آمریکا سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شماری از همراهان ایشان را در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسانده بود.

حمله موشکی ایران به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق طبق آنچه رسانه‌های آمریکا از جمله سی‌بی‌اس نوشته‌اند «عظیم‌ترین حمله موشکی به نیروهای آمریکایی در تاریخ» محسوب می‌شود.

پایگاه نیویورکر هم اخیراً در گزارشی نوشته بود جمهوری اسلامی ایران طبق برآورد دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا هزاران موشک در اختیار دارد. این موشک‌ها می‌توانند به ۱۳۰۰ مایل در تمام جهات برسند. مطابق تحلیل این نشریه ایران توان آن را دارد که بیش از توان پدافندی توان دشمنانش اقدام به شلیک تعداد بیشتری موشک کند.

ایران علاوه بر این، صدها موشک کروز در اختیار دارد که قابلیت شلیک از زمین یا دریا، قابلیت پرواز در ارتفاع پایین و حمله از جهات مختلف را دارد. ردیابی این موشک‌ها برای ماهواره‌ها دشوارتر است چون موتورهای آنها بر خلاف موشک‌های بالیستیک هنگام اشتعال نور روشن تولید نمی‌کند.

در حال تکمیل…


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا