فارس

ناهنجاری چهره و جمجمه دختر ۴ ساله با تلاش پزشکان شیرازی درمان شد

به گزارش یولن از شیراز، در یک موفقیت کم‌نظیر پزشکان شیرازی توانستند با یک جراحی پیچیده و چند ساعته دختر چهار ساله‌ای را که از اختلال frontonasal dysplasia و hypertelorism شدید رنج می‌برد، مداوا کنند.

غلامرضا معتضدیان، فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره گفت: در اختلال frontonasal dysplasia گاه چندین عضو بیمار دچار ناهنجاری است که نوع سندرمیک بیماری است و در مواردی نیز بیمار مبتلا به نوع تک‌گیر بوده و تنها یک محل با اختلال مواجه است که در نوع دوم که یک محل با اختلال مواجه است، شرایط بهتری برای انجام جراحی‌های درمانی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این بیماران به طور معمول دو نوع جراحی «بای پارتیش استئوتومی» و «باکس- شیفت استئوتومی» برای درمان این گونه ناهنجاری‌ها انجام می‌شود، افزود: در جراحی بای پارتیشن علاوه براصلاح استخوان‌های جمجمه و حفره‌های استخوانی چشم‌ها با ایجاد شکاف در فک استخوانی بالای بیمار، تلاش می‌شود اشکالات و ناهنجاری‌ها برطرف شود و در جراحی باکس-شیفت استئوتومی، استخوان جمجمه، حفره‌های استخوانی چشم‌ها و استخوان‌های وسط صورت بیمار مورد جراحی قرار می‌گیرد. با گذشت زمان و بالا رفتن سن ممکن است بیمار به جراحی‌های تکمیلی دیگری نظیر راینوپلاستی و یا جراحی‌های مربوط به اصلاح جمجمه نیاز داشته باشد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در موارد سندرومیک، این بیماران علاوه بر ناهنجاری‌های چهره از ناهنجاری و اختلال در دیگر اعضای بدن نظیراندام‌ها، گوش‌ها و ارگان‌های داخلی نیز رنج می‌برند.
معتضدیان جراحی مربوط به این دختر پنج ساله را که از ناهنجاری مادرزادی چهره رنج می‌برده است در نوع خود در سطح خاورمیانه و ایران کم نظیر خواند و گفت: در حالت عادی فاصله میان دو چشم بین دو و نیم تا حدود دو و هشت دهم سانتی متر است که در این بیمار، این فاصله شش و نیم سانتی متر ارزیابی شد و علاوه بر جراحی بافت سخت جمجمه، نیاز به جراحی حفره‌های استخوانی چشم‌ها نیز الزامی بود تا امکان نزدیک‌تر ساختن دو حفره استخوانی چشم فراهم شود.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به انجام موفقیت‌آمیز این جراحی در مرکز آموزشی درمانی نمازی شیراز، این موفقیت را حاصل همکاری خوب تیمی در پیشبرد این جراحی دانست و افزود: رضا طاهری، فلوشیپ جراحی مغز و اعصاب کودکان، اشکان پناه فوق تخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه کودکان و محمدصادق مسعودی جراح مغز و اعصاب، در کنار تیم اتاق عمل بیمارستان نمازی، دیگر اعضای این تیم جراحی بودند که با مهارت کافی توانستند در این موفقیت نقش خود را ایفا کنند.

معتضدیان با اعلام آمادگی نسبت به پذیرش این گونه بیماران برای انجام مراحل درمانی، ابراز امیدواری کرد این موفقیت بتواند زمینه ساز توسعه تجهیزات و امکانات موجود برای انجام جراحی‌های مشابه شده و افراد مبتلا به اینگونه ناهنجاری‌ها بتوانند شرایط بهتری برای زندگی به دست آورند.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا