فارس

کارگاه‌های شیشه‌گری راکد در میمند احیاء می‌شوند/ لزوم توجه به تاثیر صنعت شیشه‌گری در رونق اقتصادی میمند

به گزارش یولن از میمند، امروزه ضرورت راه اندازی واحدهای تولیدی راکد بیشتر از هر وقت دیگر حس می‌شود و یکی از مهمترین مولفه های رونق اقتصادی است که اشتغال‌زایی و تحول اقتصادی را به همراه دارد‌، کارگاه های شیشه گری هم از صنایعی است که برای احیای آن باید تلاش کرد.

با توجه به اینکه میمند از دیرباز به عنوان یکی از قطب های تولید شیشه و عرقیات شناخته می‌شود، تعدادی کارگاه در سطح شهر به صورت سنتی مشغول به فعالیت بودند.

متاسفانه در سال های گذشته به دلیل مشکلات ناشی از حمایت نشدن، این کارگاه ها تعطیل و کوره ها برای مدتی خاموش شدند.

در چند سال اخیر با پیگیری های مسئولین بخش میمند، باز این کارگاه ها به چرخه تولید بازگشتند و در حال حاضر برای گسترش آنان در حال کوشش هستند.

حدود ۲۵ سال پیش تعدادی از کارگاه های شیشه گری که در میمند فعالیت داشتند از چرخه تولید ایستادند و متوقف شدند.

موانعی که باید برطرف شوند

بخشدار میمند درباره موانعی که بر سر این کارگاه ها به وجود آمده بودند، به خبرنگار فارس گفت: اول، چون قدرت رقابت با کارخانه های صنعتی را نداشتند زیرا سرعت آن‌ها در تولید بسیار بالا بود و این کارگاه ها از دور خارج می‌شدند، دلیل دوم حمایت نشدن از طرف مسئولین و حتی مردم بود.

سید علی ظهرابی ادامه داد: در آن زمان گردشگری و بوم گردی و…. وجود نداشت یا اگر بود به ندرت مشاهده می‌شد، این امر هم در تعطیلی کارگاه ها بی تاثیر نبود.

وی در ادامه درباره راه اندازی کارگاه های جدید گفت: سال ۹۵ با پیگیری‌هایی که شد یک کارگاه را دوباره راه اندازی کردیم و سه سال بعد از آن دوباره یک کارگاه دیگر که در حال حاضر هر دو کارگاه مشغول فعالیت می باشند که ازاول اسفند ماه تا اواخر تابستان تولید می‌کنند.

بخشدار میمند با اشاره به توجیه اقتصادی این صنعت زیبا این‌گونه بیان کرد: اگر در کنار این صنعت، یک سری امکانات دیگر را هم قرار دهیم، مثل عرقیات فروشی ، اقامتگاه ها و… آن موقع صرفه اقتصادی هم پیدا می‌کند.

ظهرابی گفت: مسئولین میمند از سرمایه گذارانی که بخواهند برای صنعت شیشه گری که یکی از صنعت های سنتی و جذاب هستند، سرمایه گذاری کنند دعوت می‌کند و کمال همکاری را با آنها انجام می‌دهد.

وی افزود: در شهرک صنعتی زیر ساخت های این کار مهیا هست و در سطح شهر هم می‌توان کارگاه هایی دیگر تاسیس کرد.

یکی از سر رشته‌داران صنعت شیشه گری نیز گفت: در آن زمان که کارگاه ها طی ۶ ماه از سال، شیشه تولید می‌کردند حدود ۱۵۰ هزار قرابه میشد.

صناعی ادامه داد: این میزان، به دلیل سنگین بودن و تلفاتی که روند حمل و نقل داشت، مقرون به صرفه اقتصادی نبود.

وی ضمن اشاره به تاثیر این صنعت بر رونق اقتصادی میمند، بر احیای صنعت شیشه‌گری  تاکید کرد.

انتهای پیام/س/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا