سلامت

یک مقام وزارت بهداشت: سرعت پیری جمعیت ایران در جهان بی سابقه است

یک مقام وزارت بهداشت: سرعت پیری جمعیت ایران در جهان بی سابقه است

به گزارش خبرنگار یولن؛ دکتر «صابر جباری فاروجی» روز چهارشنبه در همایش چشم انداز جمعیت و باروری در ایران در سرسرای اجتماعات بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه افزود: سایه مسایل اقتصادی بر روی مساله فرزندآوری وجود دارد اما به واقع آمارها به ما نشان می دهند که ۱۳ استان برخوردار در کشور دارای کمترین میزان فرزندآوری هستند.

وی اضافه کرد: میزان فرزندآوری پزشکان و اعضای هیات علمی نسبت به سایر اقشار کمتر است که این نشان از عدم ارتبابط میان تمکن مالی و فرزندآوری را نشان می دهد.

رییس اداره جوانی جمعیت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: قانون جوانی جمعیت تصویب شده و دولت هم عزم جدی برای اجرای این قانون را دارد اما اگر این موضوع را مردمی نکنیم اتفاقی نخواهد افتاد.

وی تاکید کرد: در قانون جوانی جمعیت، تکالیف بسیاری به دستگاه‌های مختلف در این قانون دیده شده که حدود ۶۰ درصد این تکالیف مربوط به وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است که با اجرای خوب این تکالیف باعث اعتمادسازی و امیدآفرینی در جامعه می شود.

جباری‌فاروجی گفت: سال ۹۱ مقام معظم رهبری علنی به اشتباه طرح کنترل جمعیت در دهه ۷۰ اشاره کردند و از آن تاریخ به بعد ۵۴ بار در مساله فرزندآوری هشدار داده اند و این وظیفه ما را سنگین تر خواهد کرد که ما باید بترسیم که اگر اقدامی انجام نشود، جمعیت کشور به سرعت پیر می شود.

وی افزود: نرخ رشد جمعیت در ایران حدود ۶ دهم است و شاخص باروری تی فی آی( tfi) حدود ۱.۶ است. پیش بینی ها این موضوع را نشان می دهد که با ادامه دار بودن این وضعیت نرخ رشد منفی شود. اگر متولدین دهه ۶۰ از سنین باروری خارج شوند دیگر فرصت جبران نخواهیم داشت.

رییس اداره جوانی جمعیت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: میانگین سنی جمعیت کشور در ۴۵ سال گذشته ۱۰ سال پیرتر شده و به سمت پیر شدن خواهد رفت. کرمانشاه تقریبا در میانه نمودار توزیع جمعیت قرار دارد.

وی با بیان اینکه با صرف وجود قانون و با اجرای آن فرزندآوری تسهیل می شود اما اتفاق نمی افتد، تاکید کرد: در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی عمومی و در نظام بهداشتی هستیم.

جباری‌فاروجی تصریح کرد: با چهار نوع جنگ اقتصادی، روانی، امنیتی و جمعیتی طرف هستیم که سه نوع جنگ اول را می‌فهمیم و درک می‌کنیم اما آثار جنگ جمعیتی ۱۰ سال آینده مشخص خواهد شد.

وی گفت: اگر طی سال های پیش رو که حدود هفت سال زمان داریم اگر تدبیری اندیشیده نشود دچار سالخوردگی جمعیت خواهیم شد و این طی ۱۰۰ سال آینده قابل جبران نخواهد بود.

رییس اداره جوانی جمعیت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان تاکید کرد: این همایش می تواند نقش مهمی در حساس سازی جامعه پزشکی و سایر سازمان ها و عموم مردم داشته باشد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا