هرمزگان

«سید نجم‌الدین» نگینی در دل بشاگرد/ امام‌زاده‌ای محروم بر بلندای کوه‌های «گافر»/ اعلام آمادگی «سپاه» برای رفع محرومیت بقعه+عکس

مجله فارس پلاس هرمزگان، امام‌زاده سید نجم‌الدین از فرزندان امام سجاد(ع) و در روستای «دَرکُلاهو» بخش «گافْرْ و پارامون» به فاصله ۷۰ کیلومتری شهر سردشت مرکز شهرستان بشاگرد واقع شده است.

این امامزاده در بین مردم بشاگرد و استان‌های جنوبی دارای جایگاه ویژه‌ای است. امام‌زاده سید نجم‌الدین در طول سال خصوصا در ایام عید قربان زائران بسیاری را از استان‌های سیستان و بلوچستان،کرمان، شهرهای مختلف هرمزگان و حتی شیعیان کشورهای حاشیه خلیج فارس را بسوی خود می‌کشاند. بیشتر زائران در ایام «عید قربان» یک هفته در این امامزاده می‌مانند.

متاسفانه این امامزاده فاقد آب و برق است که گرفتاری‌های بسیاری را برای زائران به‌وجود آورده است.

سید نجم‌الدین یکی از مکان‌های زیارتی سیاحتی استان هرمزگان در شهرستان بشاگرد بر بلندای کوه‌های «بخش گافر» قرار دارد و در روز عرفه و عید قربان، میزبان جمعیت عظیمی از زائران است که برای ادای نذر و گرفتن حاجات خود به این منطقه سفر می‌کنند.

تفاوت این مکان متبرکه با سایر امام‌زاده‌هایی که در سطح استان هرمزگان وجود دارند در این است که این امام‌زاده همانند خود شهرستان بشاگرد، در محرومیت بسر می‌برد، اما در ایام عید قربان، جمعیت زائران آن از سایر امامزاده‌های استان نیز بیشتر است.
 
آنچه را که می‌توان در مورد این امامزاده و سیل عظیم زائران در روزهای عرفه و عید قربان ذکر کرد، شور و حالی است که زائران با همه کاستی‌هایی که در منطقه وجود دارد را به این مکان می‌کشاند که بنا به اظهار نظر بزرگان منطقه، تحقق این مهم از کرامات این امام‌زاده جلیل‌القدر و اعتقادات راسخ اهالی ولایت‌مدار و محب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

شور و ‌حال زائران این امام‌زاده با همه کاستی‌ها و سختی‌هایی که وجود دارد ستودنی است و هیچ گاه این کمبودها مانع حضور زائران در این مکان نشده است.

همه‌ساله هزاران نفر از شهرستان بشاگرد و دیگر شهرستان‌های هم‌جوار و همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، اصفهان و حتی کشورهای همسایه برای برگزاری دعای عرفه و نماز عید قربان و آئین‌های محلی در کنار بارگاه مطهر امام‌زاده سید نجم‌الدین (ع) حاضر می‌شوند و در کنار یکدیگر این اعمال را به‌جا می‌آورند.

همه‌ساله در مراسم عید قربان، بیش از ۸ هزار نفر زائر در کنار بارگاه امامزاده نماز عید قربان را به‌جا آوردند، حضور نوجوانان و جوانان در این مراسم بسیار چشم‌گیر است و با حضور خود بسیار صحنه وصف‌ناپذیری را به‌وجود می‌آورند.

نور امید توسط «سپاه» روشن شد

حجت‌الاسلام حجت قاسمی، مسؤول اداره اوقاف شهرستان بشاگرد با اشاره به مشکلات زیرساختی امام‌زاده سید نجم‌الدین گفت: این امام‌زاده فاقد راه مواصلاتی مناسب، مشکلات آب، برق و… است.

وی تصریح کرد: این امام‌زاده به‌عنوان قطب فرهنگی در جنوب شرق کشور به‌شمار می‌رود و شاخص‌ترین برنامه آن برگزاری دعای عرفه است.

قاسمی افزود: برای دعای عرفه، علاوه بر زائرانی که از سراسر استان به این شهرستان می‌آیند از استان‌های هم‌جوار مانند؛ کرمان و سیستان و بلوچستان نیز برای شرکت در مراسم دعای عرفه به امام‌زاده سید نجم‌الدین می‌آیند.

مسؤول اداره اوقاف شهرستان بشاگرد با بیان اینکه نوری از امید در این روزها توسط سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان برای زائران و مجاوران امام‌زاده سید نجم‌الدین منور شده است، گفت: سردار امیری، جانشین سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان و مسؤول محرومیت‌زدایی قول داده‌اند که بارگاه این امام‌زاده را بازسازی همچنین مشکل آب و برق آن را نیز با پیگیری حل نمایند.

به گزارش فارس، امام‌زاده سید نجم‌الدین که از نوادگان امام سجاد (ع) است و در اعماق کوه‌های سر به فلک کشیده روستای «درکلاهو» از توابع بخش گافر شهرستان بشاگرد قرار دارد.

«بشاگرد» که در گویش محلی به «بَشکَرد» مشهور است شامل؛ بیش از ۲۷۰ روستا و آبادی کم‌جمعیت و در جنوب شرق استان هرمزگان و هم‌جوار با استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان است و در سال ۱۳۸۵ نیز به شهرستان ارتقا یافت.

عکس: عابد قاسمی

انتهای پیام/۳۲۶۴


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا