بین الملل

چرخش آمریکا به سوی ونزوئلا در بحران اوکراین و دست رد کاراکاس

چرخش آمریکا به سوی ونزوئلا در بحران اوکراین و دست رد کاراکاس

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، در سایه بحران اوکراین، ایالات متحده آمریکا تلاش دارد تا نظام حاکم در ونزوئلا را به افزایش تولید نفت و تقویت صفوف کشورهای مخالف روسیه، ترغیب کند، اما «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا با ایستادن در کنار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و متحد سنتی خود، موضع خود را اتخاذ کرده و بین تجارت نفت و مواضع سیاسی تفاوت قائل می‌شود.

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت: «ونزوئلا و کشورهای آمریکایی دیگر از سیاست واشنگتن در قبال کاراکاس غافلگیر شدند. به محض شروع عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، مقامات آمریکایی از کاخ سفید و وزارت امور خارجه اقدام به دیدار با مقامات این کشور کردند. روزنامه‌های ونزوئلا گزارش دادند که آمریکایی‌ها این رویکرد را با تفاوت در چشم‌انداز دولت جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا با دولت سابق  جمهوری خواه به ریاست دونالد ترامپ، که ونزوئلا را به جنگ تهدید کرده بود و به دنبال کنار گذاشتن مادورو سوسیالیست از قدرت بود، توجیه می‌کنند».

در ادامه این یادداشت آمده است: «ونزوئلا می خواهد سهم خود از نفت را در بازار ایالات متحده به دست آورد، زیرا آن، بازار اصلی قبل از تحریم‌های اعمالی بود که ونزوئلا سال ها بدون درگیر شدن در سیاست خصمانه علیه روسیه در آن حضور داشت. شرکت های آمریکایی پس از تحریم نفت ونزوئلا، واردات خود از نفت روسیه را افزایش داده بودند. اکنون ونزوئلا تاکید می‌کند که افزایش سهمیه نفت این کشور با هماهنگی اوپک و بدون تسلیم شدن در برابر خواسته های ایالات متحده انجام خواهد شد».

نویسنده در ادامه نوشت: ونزوئلا علیرغم تماس با دولت آمریکا، هرگونه تردید در مورد مواضع خود در قبال عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین را برطرف می‌کند از طریق بیانیه‌ها، نشست‌ها موضع خود را به صراحت اعلام می‌کند. رئیس جمهور نیکلاس مادورو نیز بر حق روسیه در دفاع از امنیت خود در برابر گسترش ناتو اعلام کرد و در گفت‌وگوی تلفنی با پوتین بر این موضع خود تاکید کرد.

در بیانیه کرملین آمده است: «نیکلاس مادورو حمایت قاطع خود را از اقدامات بزرگ روسیه ابراز کرد، فعالیت‌های بی ثبات کننده ایالات متحده و ناتو را محکوم کرد و بر اهمیت مبارزه با کمپین دروغ و فریب [افکار عمومی] که توسط کشورهای غربی راه اندازی شده است، تاکید کرد».

در همین راستا، ونزوئلا به مواضع خود در حمایت از مسکو ادامه داد و نماینده این کشور در شورای حقوق بشر در ژنو، اخیرا اقدامات تنبیهی علیه روسیه را محکوم کرد. ونزوئلا همچنین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه محکومیت روسیه رای ممتنع داد. این کشور هماهنگ با سایر کشورهای منطقه آمریکای لاتین از جمله کوبا، نیکاراگوئه، سالوادور و بولیوی از عملیات نظامی روسیه حمایت کرد.

در بخش پایانی این یادداشت با اشاره به تاکید کاراکاس بر حمایت همه‌جانبه سیاسی از مسکو در جریان بحران اوکراین آمده است: زمانی که روسیه تهدید کرد که نیروهای مسلح خود را در آمریکای لاتین و کشورهایی چون ونزوئلا و کوبا مستقر خواهد کرد، کاراکاس مخالفتی از خود نشان نداد. ونزوئلا طی سه سال گذشته هواپیماهای بمب افکن و کشتی‌های جنگی روسی را دریافت کرده است که این امر اعتراض واشنگتن را برانگیخته است».

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا